Home | Co, gdzie, kiedy | Historia | Zdjęcia | Opinia Lekarska | Ciekawostki | Kontakt |
   
 
Co, gdzie, kiedy

Kąpiele

Kto może być morsem

Skutki bycia morsem

Członkowie klubu

Historia

Zdjęcia

Opinia Lekarska

Ciekawostki

Forum

Kontakt

Charakterystyka kąpieli

Wbrew pozorom kąpiel w zimnej wodzie nie jest dla człowieka czymś wyjątkowym. Nie są wymagane jakieś niezwykłe przygotowania przed wejściem do wody ani szczególne predyspozycje organizmu – potrzebne jest tylko takie przygotowanie jak przed każdym wysiłkiem rekreacyjno-sportowym. Kąpiel w wodzie o temperaturze 0 °C trwa oczywiście tylko kilka minut, gdyż dłuższa groziłaby niebezpiecznym wyziębieniem organizmu. W praktyce kąpiel taka oznacza łagodne zanurzanie się w wodę oraz krótkie przebywanie w niej.

Przygotowania

Nie dla wszystkich jest to potrzebne ale dla kompletności i zamknięcia tematu, przygotowanie do kąpieli można poprzedzić treningiem, jaki jest wyśmienicie opisany na stronie Krakowskiego Klubu Morsów "Kaloryfer"

Trening

Jak się kąpać

Idealnym miejscem do kąpieli jest brzeg zbiornika z łagodnym wejściem do wody. W przypadku niskich temperatur powietrza takie miejsca znajdują się jednak tylko nad morzem. W głębi lądu możemy być zmuszeni do wyrąbania przerębli – musi być ona z oczywistych względów nad stojącą wodą, a woda sięgać kąpiącym się co najwyżej do pasa.

Pomimo że prawidłowo przeprowadzona kąpiel (wraz z rozgrzewką) są czynnościami bezpiecznymi, to jednak na wszelki wypadek należy kąpać się w grupie. Wskazane jest to zresztą także latem.

Przed kąpielą trzeba być osobą wypoczętą, z dobrym samopoczuciem i w kilka godzin od ostatniego posiłku. Tego dnia nie powinno się palić papierosów ani pić kawy, a poprzedniego także pić alkoholu. Wszystko to jest jednak typową dobrą praktyką, taką jak przed każdym treningiem sportowym. Przed samym wejściem do wody nie należy rozgrzewać się dodatkowo ani alkoholem ani ciepłymi płynami. Nie ma potrzeby również stosowania jakichkolwiek dodatkowych zabezpieczeń, jak np. smarowanie ciała tłustym kremem.

Kąpiel należy poprzedzić typową kilkunastominutową rozgrzewką biegowo-gimnastyczną na brzegu zbiornika – umiarkowanie intensywny bieg, a po nim ćwiczenia rozciągające, pajacyki, przysiady itp. Należy doprowadzić się do stanu ustabilizowanego podwyższonego tętna i poczucia, że jest nam w środku gorąco. Bieg należy poprowadzić w takim tempie, abyśmy w jego trakcie chcieli zdjąć niektóre części naszej garderoby. Optimum jest, gdy czoło pokryje nam się lekkim potem.

Bezpośrednio po rozgrzewce należy szybko rozebrać się do kąpielówek, po czym wejść do wody spokojnym, ale zdecydowanym krokiem. Kontakt rozgrzanego wewnętrznie organizmu z lodowatą wodą powoduje, że naczynia krwionośne w okolicach skóry blokują się i nie ma wymiany zimnej krwi z tą cieplejszą we wnętrzu ciała. Również wrażliwość skóry na tak dużą różnicę temperatur zanika – prawdopodobnie następuje blokada receptorów temperatury. Skóra przy okazji tężeje i sprawia wrażenie jakby była z gumy. Stopniowo wchodząc do wody zwiększa się morsom tętno oraz prędkość oddechu do takiego stopnia jak przy szybkim biegu.

Kąpiel powinna trwać 3 do 5 minut i należy z niej wyjść zanim zaczniemy odczuwać skutki przechłodzenia organizmu. W ostateczności organizm sam nam podpowie, że kąpiel przestaje być przyjemnością.

Po wyjściu z wody można się od razu wytrzeć lub też pobiegać do czasu wyschnięcia. Uczucie zimna, nawet jeśli pojawi się w wodzie, to na suchym lądzie powraca dopiero po kilku minutach. Natomiast szybki powrót do wody jest niemożliwy, gdyż skóra człowieka zaczyna się w ten sposób rozgrzewać, że w wodzie poczulibyśmy przenikliwe kłucie. Ponownie można wejść dopiero po kolejnej rozgrzewce.

Rzeczy które koniecznie należy zabrać ze sobą to:

    ręcznik
    kąpielówki lub strój kąpielowy
    klapki, mogą być też skarpety lub byty neoperenowe
    rzeczy 'do przebrania'
    czapkę
    rękawiczki zimowe lub neoprenowe
Nie zaszkodzi zabrać:
    szlafrok
    termos z ciepłym napojem

Po kąpieli

Po każdej kąpieli w tak zimnej wodzie każdy człowiek i jego organizmy potrzebuje ogrzania. Rzeczą ludzką jest to, że gdy tracimy temperaturę w organizmie, musimy ja w mirę możliwości jak najszybciej odzyskać. Jednym z przykładów odzyskania ciepła może być kolejna rozgrzewka. Po wyjściu z przerębla należy się dobrze wytrzeć. Następnie ubrać się i jak będzie tego organizm potrzebował to przeprowadzić rozgrzewkę. Po każdej kąpieli dobrze jest wypić ciepłą herbatę. Po powrocie do domu można wziąśc gorącą kąpiel.


Tarnowski Klub Morsów
NA ZDROWIE

copyright by

zema

Liczniki

Ostatnie zmiany 12-01-2009

www.kroplazdrowia.pl   www.pucilowscy.pl/mistrzowiemlm   www.pucilowscy.pl/nazdrowie/   www.pucilowscy.pl   Kuracja oczyszczająca z pasożytów